Hvis dit barn har særlige behov
Vi har god erfaring med at hjælpe børn med særlige behov som eksempelvis læsevanskeligheder.
Vores fokus er altid at hjælpe og støtte dit barn. Vi har et tæt samarbejde med dig som forælder for at sikre, at dit barn får en god skoledag hver dag.
Nedenfor kan du læse mere om, hvordan vi arbejder med specialklasserne.
Henvisning til en specialklasse
Henvisning til en specialklasse sker gennem PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning).
Læs mere om henvisning til specialklasse på aarhus.dk.
Eleven starter i specialklasse, når det vurderes, at der er behov og ikke nødvendigvis ved skoleårets start. Når en elev er visiteret til en specialklasse, afholdes der et møde på skolen.
Formålet med mødet er:
- At støtte barnets fremtidige skolegang.
- Sørge for at forældrene får en grundig orientering om det specialpædagogiske tilbud.
- Gensidig udveksling af viden, erfaring og forventninger.
- At sørge for, at alle er klædt godt på til at støtte eleven.
- At skabe et godt grundlag for det fremtidige samarbejde mellem skolen, hjemmet og de øvrige relevante instanser.
Løbende evaluering og statusrapport
Vi vurderer løbende alle elever i vores specialklasser i samarbejde med PPR og elevens forældre. Det gør vi, fordi vi kan integrere enkelte elever i et eller flere fag i en alderssvarende, almindelig klasse.
En gang om året i august/september udarbejder klasseteamet en statusrapport om hver enkelt elev.
Rapporten tager udgangspunkt i:
- Det sociale
- Det faglige
- MinUddannelse
Rapporten har tre formål:
- Den skal sikre at vi nøje overvejer, hvorvidt elevens placering i specialklassen er hensigtsmæssig. Statusrapporten fungerer også som elevplan for eleven til fastlæggelse af mål og mulige udviklingsmuligheder.
- Du modtager som forælder rapporten inden første skole-hjem-samtale, der falder inden efterårsferien. Her har du mulighed for at kommentere og få indskrevet bemærkninger i statusrapporten.
- Rapporten er et væsentligt element i den årlige re-visitation. Hvis der er overvejelser om, at undervisningstilbuddet bør ændres eller ophøre, kan forældre, ledelsen på skolen, ledelsen på distriktsskolen eller PPR og Specialpædagogik ønske et statusmøde. Afholdelse af statusmøder foregår i et samarbejde mellem PPR-psykologen og skolen, hvor barnet går i specialklasse.
Netværksmøder
Hvis der konstateres trivsels- og/eller udviklingsmæssige vanskeligheder hos et barn i Aarhus Kommune, kan der afholdes et netværksmøde.
På netværksmødet kan forældre og professionelle omkring barnet mødes i et tværfagligt netværk og drøfte, hvordan barnet eller den unge bedst støttes og hjælpes.
- De voksne tager hver især ansvar for deres del af opgaven.
- De professionelle er fagpersoner fra såvel Socialforvaltningen som Børn og Unge – det kan fx være lærere, pædagoger, familiebehandler, Børn og Unge-læge og psykolog.
- Til nogle netværksmøder kan andre relevante parter også inviteres med, eksempelvis en betydningsfuld voksen i eller omkring familien.